Selasa, 13 Oktober 2009

Zip, Zippo & Zipporo

Sabtu lalu aku ke Ipoh bersama keluarga untuk membeli barang2 keperluan dapur dan diri. Selain itu aku ke sana juga untuk membeli alat penimbang sbb ikan-ikan di kolam tu dh sedia untuk di nego jeh.. Besar punyerrrr… x.. timbang 10kg jeh. Kemudian aku ke Jaya Jusco untuk membeli khemah coleman yang dipesan Che Hamdan, tok batin xpdc ke Royal Belum nanti. Dari pagi sampai ke petang mcm2 peristiwa berlaku. Terutamanya melayan keletah anak aku Si Damia. Di Tesco, Damia nak naik keter sport berkuasa bateri. 10 minit RM3. Ok jugak daripada naik kuda goyang, 2 minit RM1. Kerete tu dikawal ngan alat kawalan jauh dan sudah pasti bapak dia yg control nyer. Di Jusco plak, konon nk pegi lunch di Food Court Jusco. Penyudahnyer hampir sejam gak aku dan wife menunggu Damia bermain kat Playground di foodcourt tu. Paling tragis adalah peristiwa melihat satu mamat steady je berjalan kat food court tu bersama sedara2 dia, mak dia, makcik dia dan adik-beradik dia dalam keadaan zip seluar pendek nyer terbuka.

Zip terbukak tuuuuu.. Mulanya aku bersimpati gak ngan mamat tu. Nak rasenya aku pegi kt telinga dia dan berbisik, “ Yop, zip seluar mike mcm tak tutup jeh”. Tapi dalam keadaan aku yg tengah sibuk melayan anak aku bermain di playground, maka tiadalah daya aku. Lagi satu aku tengok mamat ni pun kerek semacam jeh. Ngan spek cokelat, berseluor pendek dan berbaju roundneck yang memaparkan logo playboy, aku jd tawar hati le plak. Walau bagaimanapun, aku berdoa agar salah seorang ahli keluarga akan terperasan akan zip seluarnya itu. Klu idak, wui makkkk…. Satu perak tahu woooo… Tapi nasib mamat tu memang malang lehh.. haram... x de sorang pun perasan daripada keluarga dia perasan akan zipnyer itu. Lalu aku terfikir. Kenapa aku yang dijauh boleh terperasan ngan zip seluor dia? Mesti lehhh... klu dah dressing mcm tu, mmg la org pandang. Ngan spec cokelat, pki short dan baju logo playboy.. keluarga dia nk tgk buat hapenyer.. ari-ari dah tengok. Dari mula masuk foodcourt, cari meja dan pegi order makan aku rasenyer zip dia memang terngaga. Masa tgh mkn aku dapati dah tutup bersama deraian adik2 pompuannya yang dok tergelak-gelak. Mesti gelak pasei zip le tu. Rasa aku laaa...

Peristiwa zip seluar terbukak ni bukanlah satu benda yang baru berlaku. Aku sendiri pun penah jadik jugak. Tp Alhamdulillah ler sebab semua seluar yang aku pakai, klu zip terbukak pun masih x perasan sbb lidah seluornyer masih cover bahagian zip yang terbukak. Walau pun begitu setiap kali tersedar yang zip kite lupe tutup, akan ada satu perasaan aneh yang mula menyelubungi kita. Malu tu satu hal. Pastu mule leh terfikir ada org tengok ka? Tapi hidup harus diteruskan. Peduli hape deme nampak ke idak. Bukan nyer x pakai sepentot. Hatta zip ternganga sekali pun, masih ade sepentot yang cover zon larangan itew. Hahahahahaaaaaa... pastu kite wat dek je. Buat macam x de apa2 yang berlaku. Tu klu kejadian zip terlupa tutup itu berlaku di kalangan orang2 yg x kita kenali. Tetapi sekira ianya berlaku dikalangan orang2 yang kite kenali, rasenya tragedi itu akan panas paling kurang pun 2 minggu. Macam biasa lehhh.. hidup harus diteruskan. Apa nk buat, bende dah lepas. Bior le ke deme.

Kepada anda semua. Jalanilah kehidupan seperti yang dituntut oleh Islam. Pakailah seluor yang menutup aurat. Klu nak pakai short supaya kelihatan rugged dan semua orang pandang kat kiter, inilah padahnyer. Klu ke tandas, lepas buang air kecil, sucikanlah ia. Klu kencing tergopah-gapuh, kemungkinan untuk terlupa mengezip itu sangat tinggi. Tambah le plak kalau yang kencing berdiri... bila ke tempat orang ramai, sekali-sekala rabalah zip untuk pastikan ia tertutup rapat. Kalau kejadian sebegini berlaku kepada rakan anda, cerite le ke dia elok-elok. Tarik lah dia ke satu sudut dan maklumkannya dengan baik dan penuh berhemah. Jangan biarkan peristiwa sebegini menjadi mimpi ngeri anda selama-lamanya.

0 Comments:

Post a Comment



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...